הצלחה בכל “קנה מידה”

חברת קנה מידה הוותיקה מתמחה במדידות מקרקעין, מדידות הנדסיות מורכבות ומדידות לתעשייה מזה 16 שנה; בשנים האחרונות נמצאת החברה בחזית המהפכה בענף – יצירת מודלים תלת ממדיים והפיכתם לשרטוטים ב BIM

מגדל פיזה אשר באיטליה הוא אחד מהמגדלים המפורסמים בעולם, זאת בשל נטייתו הבולטת הצידה, שנמשכת גם היום אחרי שעבר יישור ושיקום. אבל תארו לכם שמגדל המגורים בו את גרים נבנה גם הוא בצורה עקומה. לא יכול להיות דבר כזה אתם וודאי חושבים כעת אבל למען האמת כשמרימים מבט מהרחוב אל ראש מגדל גבוה קשה לדעת האם הבניין אכן נבנה ישר או שאולי הוא בעל סטייה מסוכנת הצידה. “שימוש במודל תלת ממדי אותו ביצענו בפרויקט מדיקל קר בבת ים, בניין בן 15 קומות,  אכן אישש כי הקומות העליונות רחבות יותר מהקומות התחתונות”, חושף זאב וייס, מנכ”ל ומייסד חברת המדידות המובילה קנה מידה. “זה עזר למתכננים להעריך נכון את גודל ועלויות השיפוץ הדרושות”, הוא  משתף.

משרד “קנה מידה” הוקם בשנת 2004 והוא מתמחה במדידות לצרכי רישום, תכנון, מדידות טופוגרפיות ומדידות הנדסיות מורכבות בדיוק גבוה. המדידות נחלקות לארבע קטגוריות שונות: תכנון, רישום, טופוגרפיה עירונית ושימור/מדידות פנים. החל משנת 2012 נוסף לחברת “קנה מידה” תחום חדשני וייחודי: מודלים תלת-ממדיים המושגים על ידי צילום. וייס וצוותו מצלמים את האובייקטים – החל ממבנה אחד ועד רחובות של מאות מטרים, ובאמצעות תוכנה מתקדמת יוצרים מודל תלת ממדי, המעניק אינפורמציה רחבה ומפורטת על האובייקט שאינה יכולה להתקבל בשום דרך אחרת. השימוש של “קנה מידה” בטכנולוגיה זו הוא ייחודי בענף ונחשב לסוג של מהפכה בתחום.

זאב, עד כמה אתם ייחודיים במדידת התלת ממד?

“הנושא הזה נעשה גם על ידי חברות אחרות אבל לרוב הן עושות זאת על תאי שטח גדולים מאוד וברזולוציה נמוכה יחסית. אנו לעומת זאת מבצעים מדידות תלת ממדיות באורכים של מאות ואפילו אלפי מטרים תוך הגעה לרמת רזולוציה מאוד גבוהה עד כדי צפייה בסדק במדרכה.”

לאורך השנים ליוותה וייעצה קנה מידה למאות פרויקטים, חלקם בעלי חשיבות לאומית. על אלו ניתן למנות בין היתר מדידות עבור חברת נת”ע – הרכבת הקלה של קווים שונים, כמו הקו החום המערבי בראשל”צ, הקו האדום, “הקו הצהוב המזרחי” ועוד. מדידות לצרכי תכנון כבישים עבור נתיבי איילון ונתיבי ישראל, מדידות לתכנון ותב”ע עבור משרד הבינוי והשיכון, מדידות לצרכי תכנון מסלולי המראה בעבור משרד הביטחון, מדידות לצרכי רישום ותיעוד גבולות עבור קק”ל, מדידות לצרכי רישום עבור רשות מקרקעי ישראל ועוד.

“שלב המדידות צריך להיות מאד מדויק וקפדני על מנת שלא ייווצר מצב בו יצטרכו לחזור אחורה בשלבים מתקדמים יותר”, מציין וייס, “לכן אנו מבצעים בדיקות רבות על מנת לוודא שלא נפלו טעויות במפות. רק כשאנו בטוחים לגמרי במדידות שלנו אנו מעבירים את הנתונים המוגמרים ללקוחות. זה מה שיצר את המוניטין ארוך השנים כי כלל הלקוחות שאנו עובדים מולם יודעים שהם יכולים לסמוך על אמינות המדידות שלנו בעיניים עצומות.”

מה כולל השירות שמספקת חברת קנה מידה?

“ראשית את הטופוגרפיה של השטח כלומר תאור פני השטח והבדלי הגובה השונים בשטח. שנית, אלמנטים הקיימים בשטח כמו כביש, אבן שפה, בית מגורים ומתקנים שונים,  ולבסוף את תיאור החלקות הגושים והמגרשים. יתירה מכך אנו מספקים למתכנן את האינפורמציה המהותית היכן מותר לבנות ומה מותר או אסור לבנות בשטח. התוצאה היא שבהינתן כל המידע שסיפקנו יכול המתכנן להחליט מה הוא עושה בכל תא שטח. אם למשל מדובר על כביש אז היכן הוא יעבור בין החלקות והמגרשים ואם מדובר על מערכת ביוב או חשמל, באיזה תוואי הן תעבורנה.”

“מדובר על מקצוע קריטי מאוד שכן אם המדידה שגויה יראו את זה מאוחר יותר בליקויים שונים כמו מיקומים לא נכונים של קירות או מקומות חנייה ובמקרים קשים יותר בניקוזים לא טובים, בהצפות מים בחורף ואף בגשרים שחלקיהם לא נפגשים”, הוא  מסכם.

מודדים היום כדי שנוכל לנסוע ברכבת הקלה מחר

בימים אלה סיימה חברת “קנה מידה” פרויקט ארוך ומורכב של מדידות לתכנון “הקו החום” של הרכבת הקלה (תוואי להסעת המונים) עבור חברת נת”ע, שהחל בשנת 2015. מדובר במדידה של 12 ק”מ – 1,200 דונם הכוללים שטח עירוני צפוף, שטחים פתוחים, כבישים בין-עירוניים, מחלפים וצמתים עירוניים בין ראשון לציון מערב ועד למחנה צריפין לשעבר.